De 5 beste tips voor een conversiegerichte website

Ben jij bewust bezig met het effect dat je website heeft op de bezoeker? En hoe zorg je dat ze doen wat je wilt dat ze doen? Alleen maar wat verkeer naar je website is niet voldoende, uiteindelijk wil je dat jouw website-bezoekers converteren.

In dit blog geven we 5 handige tips om een conversiegerichte website op te zetten. 

Je website optimaliseren voor meer conversie

Veel bedrijven zijn zich ervan bewust hoe belangrijk het is om een converterende website te hebben.

Om je webverkeer zonder veel moeite een mooie boost te geven, raden we aan de volgende vijf tips zorgvuldig door te nemen en wellicht toe te passen op je eigen website.

1. Teksten optimaliseren

Copywriting kan het verschil maken voor jouw website. De opbouw van de tekst is erg belangrijk? Bevat de tekst de juiste zoekwoorden? Is deze scanbaar? Bevat de pagina voldoende afbeeldingen en een goede meta-description? Is de tekst aantrekkelijk om te lezen en houdt het de aandacht van de lezer?

Er zijn veel verschillende tools die precies aangeven of een tekst de elementen bevat die Google als ‘goed’ beschouwt. De SEMRush writing assistant is bijvoorbeeld als add-on toe te voegen aan een Google Doc en geeft precies aan waar je op moet letten om je tekst zo SEO-vriendelijk mogelijk in te richten. Ook de Yoast WordPress SEO plugin geeft dergelijke tips, maar dan wanneer je een tekst in WordPress zet. Hier maken wij zelf ook gebruik van

2. Zorg voor een snelle website

We noemden het al eerder: hoe sneller een website werkt, hoe beter. Hoe ervaar jij dit? Haak je snel af bij een website die een eeuwigheid nodig heeft om te laden? Uit onderzoek en ervaring blijkt dat het antwoord ‘ja’ is. Het is een enorm percentage dat gemakkelijk behouden kan worden door regelmatig te testen hoe snel de website laadt en wat er beter kan. 

Met handige tools zoals GTMetrix of Google Pagespeed Insights kan je  gemakkelijk meten hoe lang het duurt om jouw website te laden en welke elementen eventueel voor vertraging zorgen.

3. Maak jouw website responsief

Hoe vaak bekijk jij een website op jouw mobiel? Een groot deel van de consumenten zit constant op zijn mobiel en in dit tijdperk is het belangrijk dat zowel jouw desktop versie als mobiele versie helemaal klopt. Je zou anders meer dan de helft van jouw verkeer verliezen en een grotere kans op een verhoogde bounce rate.

Je website optimaliseren voor betere conversie

Wanneer je voldoende verkeer richting je website hebt gestuurd, wil je natuurlijk dat je bezoekers actie ondernemen. Wat deze actie is, hangt af van jouw bedrijf en strategie. Mogelijke conversiedoelen zijn het doen van een aankoop, het invullen van een formulier, het downloaden van een document of het sturen van een e-mail.

4. Vergeet de Call-To-Action niet

De CTA staat voor Call-To-Action. Hiermee kan je bezoekers aansporen om een bepaalde actie uit te voeren zoals het doorklikken naar een landingspagina of het aanmelden van de nieuwsbrief. Het is spijtig om te zien hoeveel bedrijven een goede website hebben, maar vergeten de bezoeker aan te moedigen om te doen waar de website voor gemaakt is.

Zet de CTA op een tactische plek waar het opvalt en het oog van de bezoeker op valt. De vormgeving is hierin ook belangrijk. Een opvallende kleur zoals rood valt vaak op.

5. Vergeet niet te A/B testen

Als laatste is het belangrijk om regelmatig een A/B uit te voeren of het effect heeft. We werken vaak aan de hand van aannames maar ook dit kan je meetbaar en inzichtelijk maken. Met handige tools is het mogelijk om A/B tests uit te voeren. Dit zijn tests waarmee je simpelweg twee versies van een pagina vergelijkt om te kijken welke het beste effect heeft.

Maak bijvoorbeeld twee verschillende landingspagina’s en zorg dat de helft van je website-bezoekers tekst X zien krijgt en de andere helft tekst Y. Reageren meer bezoekers op tekst Y? Dan kun je na enige tijd besluiten om alle bezoekers deze tekst te laten zien.

Handige tools voor het uitvoeren van A/B tests zijn Google Optimizer, VWO en Optimizely.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bedenken we samen wat we voor je kunnen betekenen. Plan een gratis intake met ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan nu jouw gratis intakegesprek in

Ontdek in 30 minuten waar de meest lucratieve groeikansen liggen voor jouw onderneming

Workfloo - Logo wit - Compleet

The go-to digital agency voor slimme en effectieve online oplossingen.

Contact

We sturen geen spam mails. Beloofd 🤞

Copyright © 2024 · Workfloo Digital Agency | Alle rechten voorbehouden